Nu behövde Johan visst lite uppmärksamhet igen

Så har man blivit slagträ i den så kallade kulturdebatten igen. Alltid lika balanserade Johan Lundberg vill slå ett slag för kulturkonservatismen och passar på att ge Aftonbladet Kultur en känga:

"De stora medieföretagens inriktning på paketering snarare än innehåll blir sällsynt tydlig i den utveckling som Aftonbladets kulturredaktion slagit in på.
Ut med ämneskompetens och in med ett antal pigga namn från radion som ser unga ut men saknar estetiska kompasser och därmed kulturpolitisk profilering.
Man saknar bara Annika Lantz, men får som tur är desto större doser av hennes P1-sidekick, Roger Wilson.
Resultatet är journalistik i stället för kritik.
Tyckande som positionerar i stället för penetrerar, som ger sken av att vara upproriskt men bara stryker medieetablissemanget medhårs."

Är han medveten om att han skriver för en kultursida som snart ska chefas av Annika Lantz vikarie?
Tydligen är dessutom radiomediet allt för modernt för en äkta kulturkonservatist. För att man har jobbat med kulturprogram där i mer än tio år är aldrig något värt i en sån som Johans värld. Vare sig det gäller mig eller mina andra radiokollegor som jobbar för Aftonbladet kultur. Eller är han bara dålig på att googla och ta reda på fakta? Kanske skulle det vara bra med lite journalistisk grundkompetens som bas även för Johan L:s tyckande?
Allmänt | |
#1 - - Johan Croneman:

kanske du kunde förklara för oss som inte är med i incesten vem han är och var han skriver det där? nej jag orkar inte googla.

#2 - - Björn:

Vad ÄR kulturkonservativ egentligen? Bara recensera homofobiska utställningar? Bara opera och balett? Finns det alltså en "riktig" kritik och en som inte är riktig? Och hur skiljer de sig åt? Har kulturkonservativa kritiker fortfarande inte kommit över impressionistutställningen i Paris på 1800-talet? Är det så man känner igen dem? Jag förstår inte.

#3 - - Den där Manuela:

Läste nyss din krönika i QX. Fantastiska synonymer på bitterhet och självhat. Måste givetvis citera dig i min blogg :)!

#4 - - Oskari Katainen:

Hej!

Går det att nå er på mail eller något?

Har lite funderingar och idéer som jag

gärna ta med er och det är lättast via mail.



[email protected]



Tack för mig

Mvh

Oskari Katainen

www.ikultur.se

Upp