Borta med vinden - och Mats Wahl i repris

Att åka hem till gården i Skåne har sina sidor. Mitt mobilmodem ger till exempel upp när det blåser för mycket ute. Eller spöregnar. Mobilen tar också bara emot samtal ibland. Och brorsan körde sönder föräldrarnas bil redan på min första dag här. Vilket alltså betyder att helgen har tillbringats i radio- och internettystnad. Och även i geografisk isolering. 
Jag är något  taggad över att återvända till Stockholm efter helgen.
Under måndagen sänds förresten mitt författarporträtt av Mats Wahl, som jag gjorde hösten 2005,  i repris i P1, kl 18.15.


Ur presstexten: "Hallonörnen", "Vinterviken" och "Den osynlige" är tre omtyckta titlar ur Mats Wahls omfångsrika produktion av ungdomsböcker. I mer än 25 år har han skrivit för och om barn och ungdomar, ofta om de mörka sidorna av den svenska vardagen - om rasism, klassmotsättningar och trassliga föräldrarelationer.

Mats Wahl berättar för Roger Wilson om sitt långa engagemang i skol- och ungdomsfrågor, om hur det känns när böcker blir dåliga filmer och om hur hans längtan efter en far påverkat hans skrivande.

För uppläsningarna svarar Martin Aliaga. P1 måndag 11 augusti kl 18.15.

Det är den där biten om Mats Wahls pappa som är programmets starkaste del, tror jag. Mats har själv berättat om det där tidigare på föreläsningar på skolor och i andra sammanhang. Men det blixtrade fortfarande i ögonen på honom av ilska, när han berättade historien för mig, den där dagen i Liljeholmen.
Nu ska jag gå och lägga mig och försöka komma ikappa med sömnen, sista natten på gården.

Tokyo | |
#1 - - Julia:

Kommer det ligga kvar på nätet fast det är repris?

Upp