Jag behöver en egen infrastrukturminister

Rekonstruktionen av den digitala infrastrukturen

De senaste veckorna har min digitala infrastruktur kollapsat. Det började med en mosad ipod på nyårsafton, pajad under någon sorts dans under någon sorts blacka. Sedan gav min ibook upp en liten diskret suck och gick och dog (det var ett måndagsexemplar som det knappast är lönt att laga ytterligare en gång). Igår gick jag hem och insåg att min airport-basstation också hade gett upp.
Det är helt enkelt dags för en total rekonstruktion av Roger Wilsons digitala infrastruktur. Antar att när jag ändå håller på så borde jag ju passa på att skaffa en inspelningsbar hårddisk till tv:n samt några extra backuphårddiskar, kanske flytta bloggen till en egen domän och skaffa mig en egen e-postklient?
Alla tips om bästa köpen mottas med glädje.
Allmänt | |
#1 - - åsiktstorped-micke:

Om du ska flytta blogen till egen domän så rekommenderar jag såklart Wordpress som plattform, och Loopia som webbhotell. De funkar bra, har en support som svarar rappt och är hyfsat prissatta (gratis är gott, men man kan ställa mer krav om man betalar).

Jag tror till och med att du kan importera dina gamla inlägg till Wordpress-bloggen via RSS.

När det gäller trådlös uppkoppling är Apple snyggt, men jag älskar min Linksys-router. Pålitlig, stabil och funkar med allt. Snygg är den bara om man harn något slags fetisch på militär sci fi-esque design från nittiotalet.

Egen e-postklient är klart överskattat. Jag kör i princip all min mail över gmail, eftersom jag via Gmail också kan poppa hem mail från andra konton.

#2 - - Fredrik:

Den här kanske kan vara ett steg på vägen (till egen serverhall alltså):

http://www.thinkgeek.com/stuff/41/izilla.shtml

#3 - - Gustav:

Kanske en ANTECKNINGSBOK ( kombinerat med en stencileringsapparat)?

#4 - - victor:

airport express och en fin macbook pro. sen har de ngn sorts itunes-tv-hårddisk eller nå't ute, men jag fattar inte vad det är.

egen domän rules, måste jag säga. jag fattar inte vad som är så bra med gmail.

#5 - - åsiktstorped-micke:

Victor: frågan är, vad är inte bra med gmail? Åtkomligt varifrån som helst, oavsett om du har din egen dator eller inte. Enormt mycket lagringsutrymme (närmare 3 gig). Möjlighet att kolla alla e-postkonton du har på ett och samma ställe. En grymt funktionell mobilklient till telefoner som kör java.

Det enda jag stör mig lite på är sättet de hanterar trådar på mailinglistor, men det är överkurs.

#6 - - victor:

å-m: det som inte är bra är att det är rätt fult och har ett undermåligt menysystem. sen tycker jag bara det är opraktiskt att kolla mailen från en annan dator en sin egen, men har man en egen domän är ju webmail något som alltid ingår (eller så köper man tjänsten av fel person).

Upp