Göteborgs filmfestival 2 - Jesper och jag


Det är verkligen otroligt skönt att få återkomma till en regissör som man intervjuat några gånger. Man börjar förstå varandra, kan hoppa över grundfrågorna och kan börja diskutera det som faktiskt betyder något. 
Jag tror att det hörs också. Att det blir en särskild ton, en avslappnad stämning (jag tillhör alltså inte den del av filmjournalistkåren vars drivkraft är att försöka bli bästisar med alla som de intervjuar).
Jesper Ganslandt har jag redan intervjuat ett gäng gånger och idag satt han och jag och pratade oss igenom hela Farväl Falkenberg, som ett kommentatorspår på en dvd-skiva liksom. Jag hoppas i alla fall att det kändes för de som lyssnade på mig och Jesper när vi gjorde ett Director´s comment-seminarium inför publik idag. Vi pratade sönder hela filmen. 
Det svåraste för mig visade sig vara att inte dras in i filmen igen. Flera gånger blev jag helt "men nu slutar vi att prata och tittar istället". 
Annars verkar det som om Jesper mest får höra av alla att han borde ha vunnit en Guldbagge. 
Tydligen har han börjat jobba med ett nytt filmprojekt. Det ska bli så oerhört spännande att se vad han gör nästa gång. Hur han förhåller sig till fiction/dokumentär och manus/improvisation. Och jag tycker att han ska unna sig själv att just få lov att vara en experimenterande och testande regissör ett tag till.
Och för de som fortfarande inte har sett Falkenberg, så kom den ut på dvd i onsdags. Spring och hyr!
Annars har jag inte hunnit med så mycket mer. Kan inte riktigt ta in andra saker när jag håller på att ladda inför ett seminarium. Men jag tvångsminglade i 20 minuter på Filminstitutets lilla cocktail. 
Imorgon blir det ytterligare ett snack med en regissör som jag pratat med flera gånger - Jens Jonsson. Scanbox håller just på att släppa en liten box med Jonssons alla kortfilmer. En intressant samling av kortfilmspärlor - som ofta visats i små retrospektiv på utländska filmfestivaler. Imorgon är det Göteborgspublikens tur. 
Allmänt | |
#1 - - Anonym:

I fall av en slump skulle du träffa Jean-Claude Carrière kan du pussa hans händer och säga att det är från en beundrare som inte kan glömma hans liknelser i Buñuels memoarer Min sista suck?

#2 - - Anonym:

Och så glömde jag signerar det igen.

/Carlos

#3 - - Moon:

Men fan, du är på filmfestival och orkar inte ens uppdatera din blogg, börjar kännas som Goundhog day, varje gång man besöker bloggen!

Upp