Publicerat

Sen sist har jag pratat lite grand om tv-serien "Den lilla moskén i prärien" i Människor och tro, och hängt ut delar av mina sexuella preferenser i det delvis utskällda radioprogrammet Stil (Alla hårlösa där ute. jag har lämnat björnträsket. Jag är hel nu. Även ni med helt nakna bringor och fläckvis skäggväxt kan höra av er till mig. Jag diskriminerar ingen). 
Och så har det blivit klart att jag ska sidekicka hos Annika Lantz på torsdagar.
Man kan undra om det är slump eller skicklighet av mig att pricka in två av de redan på förhand mest kritiserade nya satsningarna i P1:s tablå. Jag är inte så säker själv. Det enda jag vet är att jag ska fylla 37 om knappt två månader, och att jag fortfarande känner att tilltalet i P1 väldigt sällan är riktat till mig.
Det kanske inte bara handlar om klass utan ävenålder, men jag tycker ofta att det känns märkligt att vara på god väg in i medelåldern och fortfarande känna mig som den där killen i korridoren som jämt tjatar om populärkultur och tv-serier (Göran Sommardal på P1 är i och för sig grym både på serier och ungdomskultur). 
Sedan kan även jag tycka att vissa tänk kring den nya p1-tablån är idiotiska - men att tycka att det är mer okej att snacka viner än smink i P1 är lite konstigt.
Allmänt | |
#1 - - victor:

passar på att sticka in att jag lyckats höra några riktigt bra partier av p3 populär. och det var ju kul.

#2 - - Karin:

Håller med angående smink kontra vin, men... jag tycker att grundproblemet i hela P1-omläggningen är inte så mycket de nya programmen i sig (även om jag personligen nu inte står ut med Annika Lantz) utan programmen de ersätter, och vad de ersätter dem med. Om de hade plockat bort Gender, Boktornet och Naturbruk till förmån för andra fackprogram, kanske på andra områden men lika kunniga och faktaspäckade, hade det ändå varit helt ok. Att få lättviktig talkshow istället känns absolut inte lyckat, dock, och det är mest det jag har synpunkter på - det är ett sådant nerköp! Jag vill ha mer av torra, smala kunskapsprogram i P1, inte mindre, och jag tillhör ändå den yngre generation de vill komma åt med den här omläggningen. De har tänkt fel, fel, fel!

#3 - - Ola Berg:

Det där med P1 är inte ålder. Det är klass. Eller... snarare sekt.
Jag är 37. Snart 38. Jag tycker att P1 talar direkt till mig, och jag har tyckt det hela mitt liv. Lite ångest har det varit efter de tidigare omläggningarna. Jag gillade INTE när Svar Idag försvann, eller Värt att Veta, eller Radio Ellen, eller när Ursula Richter inte fick vara med längre.
Det är sekt. Inskolad i en familj med P1 som skval och som PRECIS HELA TIDEN kommenterade allt som sändes. Refererade till. Funderade runt. Radio=P1, P1=radio.
Undantag: helgmorgnar. Då var det melodikrysset. Lodrätt fem, 8 bokstäver: som en sådan här högt i det blå känner sig Ted Gärdestad.
Annars: P1. Always. 88.9 MHz in my heart and in my dreams.
Häromåret blev jag uppringd av RUAB (inte Russian Action Boys, ruab.com) utan RUAB (RadioUndersökningar AktieBolag, ruab.se).
-Lyssnar du på radio?
-Ja.
-Vilken kanal?
-Va?
Det tog ett par minuter innan jag fick in i min skalle att frågaren undrade om jag lyssnade RixFM eller MixMegapåål eller nåt annat. Finns det något annat?
Som sagt: sekt!

#4 - - Ola Berg:

Karin: word, Word, WORD!

Faktaspäckat, torrt, men oerhört NÄRINGSRIKT och informationstätt! For the WIN!

Upp