Göteborg Torsdag/fredag

Jag fortsätter med min efterkonstruktion av filmfestivalen. Eftersom jag sitter i juryn så får jag inte kommentera filmerna jag sett, vilket gör det hela liiiiite andefattigt. Juryproblemen fortsatte i alla fall att pigga upp vistelsen. Den här gången blev den strulige jurymedlemmen magsjuk och försvann till hotellet utan att säga till någon. Just när vi hade ett pressat schema och två tjejer från festivalen som aldrig hade varit på Hisingen skulle köra oss till Aftonstjärnan. Efter tio sms och en akututryckning från den stencoola gästdesken så löste sig det hela. 
Kvällen avslutades med vin i hotellbaren med min kollega Anneli Dufva. 
Fredag morgon samlades en liten, men intresserad, publik för att lyssna på ett case study om filmfinansiering. Det var producenterna bakom barn- och ungdomsfilmen Hoppet som bland annat berättade om hur man får pengar från Kurdiska regeringen och om sina försök att bygga sin egen finansiella infrastruktur med privata pengar. Tillsammans med fem, sex investerare har man startat något som kallas för Barnfilmsundret, och tanken är att arbeta långsiktigt med samma investerare även i framtiden. Att ha en fem, sex miljoner klara redan från början när man går in i finansieringsarbetet. Om de planerna ska fungera krävs det förstås att Hoppet verkligen också spelar in sina pengar. 
Sen var det hemresa och en låååång chatt på qx om de moraliska aspekterna på gruppsex. Min fåtöljgranne orkade inte ens tjuvkika utan somnade till sist bort från alltihopa.  

Allmänt | |
#1 - - Caroline Hainer:

Barnfilmsundret? Skönt namn. Kanske det närmaste en svensk översättning av ordet whiz kid man kan komma. Och så ett film däremellan.
Barnfilmsundret. Ja jävlar i min lilla låda.

#2 - - Rosetta Sten:

Hmmm... Brukar inte "magsjuka" under festivaler oftas bero på den fruktade vinus spiritus-bacillen?

Upp