Ozonlover

Francois är ganska söt också
Hade så otroligt mycket att göra att jag bara hann med att se första halvan av Francois Ozons Swimming Pool igår. Men vilken fröjd det var.
Jag gillar verkligen SVT:s sommartemaserier i filmväg. Först klassiska 70-talsrullar från USA sen en serie med en av de mest intressanta europeiska regissörerna just nu. Och en pugga dessutom.
Bäst av allt är att man lyckats få loss hela hans back-katalog. Att de svenska tittarna nu för första gången (förutom på festivaler) kan se hans tidiga filmer. Verk som är ganska mycket mer störiga och bad taste än det han gjort på senare år (förutom hystofjolliga "8 kvinnor").
Missa inte Fassbinderfilmatiseringen "Vattendroppar på brännande stenar" och "Älskande på flykt" (en modern Hans och Greta-historia där häxan är utbytt mot en skogsman som håller killen fången som sexslav. I kedjor). Jag tycker att de tidigare filmerna är roliga att se på, även om jag förstås kan se hur han blivit allt mer exakt, medveten och utstuderad i sin berättarstil. Och hur hans homoteman - fram till senaste filmen - blivit allt mer underordnade.
En av de filmer som inte visas i serien är "Kärlek tur och retur" som är lite av en skräckfilm för par-fundamentalister. En sorts anti-kärlekshistoria där filmen börjar med hur ett par skiljer sig och inleds med hur de träffas. När de två nykära går ut i havet i en superromantisk solnedgång kan man bara tänka på hur de två kommer att såra, bedra och sarga varandra.
Det är så jävla bra.
(Här kan du hitta all info om sändningstider och sånt)
Film | |
#1 - - Tor Billgren:

Jag minns ditt Ozonprogram i P1 mycket tydligt. Jag lyssnade till det när jag höll på att sätta ihop Eriks möbler i tillfälliga lägenheten på Skolgatan i Lund. Mina nya skor skavde utav helvete. Var det 2001?

#2 - - Roger:

Jag vet inte. Jag minns nästan inte programmet alls själv. Vänta. Jag kollade i Gamba. 2001 var året. Fan vad länge sen. Jag minns nästan ingenting alls från den tiden av mitt liv. Vad höll jag på med, vem var jag? Ingen aning.

#3 - - jacob:

Jag är lite skeptisk.
Jag håller med om det du skriver om "Kärlek tur och retur". Däremot är jag inte helt överväldigad av "Älskande på flykt". Jag förstod Hans & Greta-temat och att slutscenen kunde påminna om den i "De 400 slagen" (visst var de rätt lika?). Men vad var det som var bra egentligen? Och vem vill han provocera med "Sitcom"?
"Under sanden" skrev du inget om, och den var bäst i mitt tycke, kanske efter "Tiden som finns kvar", som av förståeliga skäl dock inte var inkluderad i serien.

Upp