På besök i förorten

På besök i förorten

Var på besök i en förort nära mig i veckan. På Stadsteaterns Skärholmenscen och deras uppsättning av Dario Fos Vi betalar inte, vi betalar inte!. Oj, vad deprimerande. Och då menar jag inte uppsättningen (i alla fall inte mest). Utan framför allt den där vaga känslan av lågbudget, halvhjärtad satsning och kulturell misär. Små detaljer som visar att ingen riktigt har brytt sig om att göra den gamla aulan till en lika snygg teater som den som citypubliken går på. Små, små markörer - som att man inte ens brytt sig om att låsa upp bägge entrédörrarna in till teatern (vilket gör att förortsovana kulturtanter börjar springa runt hörnet för att hitta en annan ingång). Att ordet öppettider är särskrivet i lappen som är upptejpad på dörren. Att foajéns inredning känns som när saggigt Folkets Hus möter Ikea. En hög med Gringo ligger visserligen i ett hörn, men några gamla affischer på väggen räcker liksom inte för att ge signalen om att den här teatern är släkt med den i stan. Och nej, några paraplyer i taket gör inte cafeterian särskilt mysig heller. Alltså, jag vill inte att allt ska se ut som Dramaten bara för att det är teater. Tvärtom. Men det är så typiskt att bara för att Skärholmen är en förortssatsning så har man inte ens brytt sig om att försöka pigga upp sosseinstitutionsmiljön det allra minsta. Eller har man omsorgsfullt återskapat den för att ge en tidsenlig inramning till den gamla proggiga 70-talspjäsen som man valt att återuppliva på förortsscenen?
Allmänt | |
#1 - - Anonym:

men johan hilton!?...eh..fjollig.se el vad!?

#2 - - Mattemoon:

Ja, det är väl det som kallas "nyskapande teater".

#3 - - Malte:

En persons 'små detaljer som visar att någon brytt sig' är en annans onödiga finesser. Vad tycker Skärholmenborna?

#4 - - teaterbloggen:

men jag tycker det är fint. sist jag var på teater i förort satt det klipp-och-klistra collage överallt. Tillverkade av skolbarn och med teatertema. Spela roll om det inte känns som en "satsning". Det var färgglatt. Jag hade inte sett ett collage sedan jag flyttade till Stockholm.. smalt. Som att komma hem.

#5 - - Iliaca:

Ursäkta att jag har lite svårt att hålla mig till ämnet men jag måste bara få gratulera dig till det fina betyget Ebba von Sydow satte på din jeans-bak.
Då kunde man faktiskt vara ledsen att det var radio.
Fast å andra sidan är det fina med radio att man får skapa sina egna bilder.

#6 - - Titti:

Jag tror inte att skärholmenborna strömmar till teatern, precis, själv har jag aldrig varit där trots att jag bor runt knuten, men det kan ju bero på att jag inte är särskilt intresserad av teater. Däremot tror jag att det kommer en hel del folk när lokalen uttnyttjas till andra syften. Eftersom hela Skärholmen ska bli en enda stor glänsande shoppingmall nu är jag trots allt tacksam att det finns en enda verksamhet som inte handlar om att man ska konsumera.

#7 - - Tania:

Vad bra då behöver jag inte se den :)

#8 - - Iliaca:

Kan dom inte flytta dramatenhuset till skärholmen. OCH grannen 'Noppes bar'.

Upp