Från Norén tilll Livet enligt Rosa

Goth nytt år

Just nu jobbar jag som producent och inhoppande programledare för P1-programmet Vågen. Och det är minst sagt...omväxlande. Ena veckan Norénuppsättningar och bögknull i Line of Beauty. Nästa vecka läser jag Frida Nilssons böcker om Hedvig och går och ser Rosa - the Movie. Genom Johanna Koljonen har jag också upptäckt sajten allconsuming, och eftersom jag just nu plöjer Katarina Wennstams alla böcker så har jag en väldigt underlig profil. Barnböcker, böggrejor och en och annan bok om våldtäkter och prostitution.
Det bästa med Rosa - the movie är förresten att det finns med en Goth-tjej i filmen. Galadriel. So 00-tal, eller var det 90-tal. Och är hon kanske till och med den första goth-bruden i svensk barn/ungdomskultur? Pch är det i  så fall en sorts anpassning till den amerikanska ikonografin, eller bara till den svenska verkligheten? Berätta för mig, Johanna!
Allmänt | |
#1 - - sandra:

Den där lilla lortiga tjejen i Skärgårdsdoktorn då, Ebbas kompis? Var hon goth eller noth? Bimbo (eeehh) i Tre Kronor kanske var lite semigoth. Det som alltid stört mig när de gäller subkulturella inslag i svenska tvserier är att de är så slött utklädda. Jag minns med en rysning när den blonda tjejen i Nya tider skulle gotha till sig och fick värsta Chertantlooken av stylisten. Inte så trovärdig revolt mot pappa.

#2 - - Joc:

Sandra telling it like it is. Angående Galadriel så var hon ju en markant förbättring mot hur det brukar vara. Man undrar vad det är för jävla enskedetanter som skriver normalt, de brukar ju inte ens fatta att GOTH och PUNK inte är samma sak.

Här kändes sminket okej, liksom nörderiet och att tjejen har den där kroppsformen som kan få tonåringar att tro att de är feta fast de inte är det (lång, höftig, brett ansikte) och revoltera ? mot skönhetsidealet så klart, inte sina jävla pappor.

Sen kanske hon var onödigt old school. Det där var närmare hur goths var på 90-talet än hur de ser ut nu. Men de har inte försvunnit nånstans så jo, för all del, i princip reflekterar det här verkligheten.

Det största kvarvarande problemet är namnskicket. Man kan kalla sin rotta för Bilbo men gothtjejer kallar sig inte Galadriel. Inte ens lajvande gothtjejer som är med i Tolkienföreningen. Jag lovar. Gothnördar brukar kalla sig Raven eller Raistlin eller, om de absolut måste hålla sig till Tolkien, lite mer exotiskt långsökta saker som Undomiel och Elbereth.

Galadriel är uttalat associerad med morgonen och ljuset och det är inte goth. Plus att hon bär en av ringarna och är den antagligen hårdaste levande varelsen i Middle-Earth. Att kalla sig Galadriel är som att kalla sig QUEEN OF FUCKING EVERYTHING.

#3 - - Roger:

Det var förstås korkat av mig att tro att bara Johanna vet sånt här. Förlåt Sandra. Och alla andra är förstås också välkomna i jakten på den svenska popkulturgoten.

#4 - - tilde:

coolt att hon är serietecknare dessutom, känns också väldigt i tiden på något sätt

Upp