Innovationer

Innovationer

TV-utbudet i min kala övernattningslägenhet i Göteborg är inte precis gigantiskt. Men oftare än någon annanstans fastnar jag på MTV. Och jag måste säga att jag är sjukt imponerad av deras programavdelning. Jag vet ingen annan kanal som lyckas skruva till gamla erkända format på ett lika bisarrt sätt.
Pimp My Ride och Newlyweds är ju två erkänt framgångsrika program. Men den där programutvecklingsavdelningen verkar ju ha fortsatt outtröttligt på samma spår. Från ursprungssåpan Real World landar man idag i The 70´s House - en sorts dokusåpa/gameshow där kidsen åker ut om de inte har full koll på 70-talstrivia. Eller om de pratar om saker som inte fanns på 70-talet. Till exempel om sina botox-planer under fonduemiddagen. Trailer Fabulous kan mycket väl vara den slutliga döden för Extreme Home Makeover-genren, när MTV.s dampiga experter börjar göra om hemma hos amerikansk whitetrash.
Dramaserien Laguna Beach har också blivit en favorit. Berättarmässigt tar den sitt avstamp i dokusåpaspråket, men intrigen om västkustsbratsens kärleksliv är dramatiserad (var jag helt övertygad om tills jag faktiskt läste pressreleasen där MTV hävdar att det är en realityshow. Mitt svar: reality, my ass. Även om vanliga dokusåpor är styrda och planerade, så tar den här serien det till helt nya nivåer. Jag föredrar att fortsätta att se den som en dramaserie - allt annat är för irriterande).
För alla där ute som inte har sin mentala 14-åring levande inom sig kan dock några avsnitt av oupphörligt relationsältande eventuellt vara skrämmande. 
Viktminskningsprogrammet From Flab to Fab har däremot alldeles för lite av förnedringsmoment i sig för att jag ska kunna gilla det. Men namnet var ju skitsnyggt.
TV | |
Upp