Gustavs tio-i-topp. Rätt gay blev det.

Tio i topp, del 2
Vad är egentligen gay-tv. Runt om i världen finns det tv-kanaler som försöker svara på frågan. Jag söker gärna svaret hos min andre tv-guru Gustav. Vi snackar mest på qx (HelloInThere), och det kvittar i stort sett vilken serie man droppar, finns den samlad i en dvd-box så har han sett den. Vi tycker inte alltid lika, men fuck så mycket tv han har sett. Här kommer Gurras tio-i-topplista (och kommentarerna till varje serie är alltså hans egna).

1. Will & Grace
När den här serien är som bäst går den i en fart att inte ihopslagandes av de övriga serierna på denna lista skulle kunna stoppa den.

2. Pantertanter
En rollbesättning från himlariket. Försöker inte vara pryd, försöker inte vara kontroversiell. Men sätter ner foten i vissa, för sin tid, aktuella frågor. Höll en oerhört hög standard genom hela serien. Fler involverade i tv-serier borde följa Bea Arthurs beslut att man bör sluta med huvudet högt, och inte när tittarsiffrorna slagit nytt bottenrekord.

3. America's Next Top Model
Själv förvånad egentligen över en realityserie hamnar så här högt, men en serie jag kan se så många gånger om och om och om och om igen, trots vetskapen om vad som händer och vem som åker ut. Den  måste ha (och det rejält!) "DET". Och lite ytlighet är det väl inget fel på?

4. Veronica Mars
En av tidernas bästa öppningssäsonger. När de flesta serier fortfarande fumlar runt och letar efter rätt målgrupp och rätt tempo slog VM ner knytnäven redan i första avsnittet och sa "VI VET, VI KAN".

5. ALF
Någon gång under ens barndom bildas en grund för ens egen humor. Min bildades av att titta på den här serien.

6. Murphy Brown
Första "vuxenhumorserien" jag fastnade för. Var i vissa fall kontroversiell, men i det flesta fall bara rakt igenom hysteriskt rolig!

7. Prison Break.
Den mest spännande TV.serien jag sett. Nagelbitare har fått en ny innebörd. Endast 12 avsnitt har visats av säsong 1, men de 12 avsnitten har hållt en sån hög standard att de mest väletablerade och påkostade tv-serierna bleknar vid jämförelse.

8 Kath & Kim
Som Patsy och Edina ur Helt Hysteriskt. Fast placerat ute i australiensisk villaförort. Med mindre pengar. Och minde klass. Och mindre koll på omvärlden, hur det nu än är möjligt!
Och mycket roligare!

9 Roseanne
Annorlunda än många andra komediserier men också med ett större hjärta (och även hjärna!)

10. Ärliga blå ögon
Sverige producerar bara skit. Men den här...mmmmmmmmmmmmmm! Fröken Godenius borde skeppats iväg till en amerikansk tv-apparat för fler bra prestationer!
10-i-topp | |
#1 - - julia:

hej. vet inte. du kanske inte läser denna, nu när du slutfört ditt journalistiska uppdrag. men om du gör det så undrar jag bara hur du själv ställer dej till det du undersökte?!

erkänn att du älskar/känner dom flesta du intervjuade för inslaget.

eller??

#2 - - Cez:

Och jag undrar - kommer du sluta blogga efter att ditt uppdrag är utfört, eller fastnade du för bloggandet?

#3 - - Roger:

Tjena, nej men visst kommer jag att fortsätta blogga. Mitt tal om "Wallraffande" var inte så allvarligt menat. Men som svar på julias frågor. Jag varken älskar eller känner någon av dem som jag intervjuade för inslaget. Faktiskt. Jag kan tillhöra många kotterier, men inte bloggeliten, förutom Johan Hilton som jämt försöker supa mig full ute. Däremot var de flesta väldigt trevliga och sköna som var med i inslaget. Nästa blogginlägg kommer när jag orkat se lite på tv. Eller lyckats få mina föräldrar att förstå att dobidoo inte är uthärdligt som tv-underhållning. go jul, liksom.

#4 - - Cez:

Roger, självklart är det vettigt att ha en egen blogg om man skall göra ett program om fenomenet blogg - och det glädjer mig att du ska fortsätta blogga!! Härligt!

#5 - - Prison Break, vart då?:

Vart har du sett de 12 inledande avsnitten av prison break? har inte TV3 just nyligen börjat visa den?? Men visst verkar serien bra.

#6 - - Lorre:

Hej Roger! Kul att möta dig här också. Visst är blogg ett härligt forum för eget skrivande och tyckande. Driver själv en musikblogg sedan i somras. Gott Nytt År, och vi ses! / Lorre (RH längst ner, du vet...)

#7 - - julia:

cez fjäskar.



jag tror inte att de är otrevliga. jag tycker bara att det är intressant att se "eliten" undersöka varandra. lite gulligt sådär.

#8 - - Nina:

Det ser ut som en av snubbarna i sängen är Tom Cruise!?! Detta kommer att slå ut Persbrandt....

#9 - - Gustav:

Pantertanter, det var en riktigt rolig serie. Dock drar jag mig till minnes att den inte stod så högt i kurs när den sändes i svt. Min kusin tyckte att den var sjukt töntig. Så vad fel han hade.

#10 - - gustav - en annan:

Tänkte bara säga att fantastiska cliffhangernagelbitaren Prison Break gått i tretton avsnitt och inte tolv, alltså värt att ladda hem det trettonde också om du vill stilla (eller egentligen bara öka ännu mer) abstinensen lite inför fortsättningen i vår.

/g

#11 - - K:

Var Alf gay? Shit, det fattade inte jag!

#12 - - gay:

[email protected]

Upp