Vecka 24: Midnight Sun Film Festival i Sodankylä, Finska Lappland

För tredje gången fick jag chansen att åka på midnattssolsfilmfestival i finska Sodankylä.
Och även den här gången så var det liksom maniskt.
Alla som sett "Insomnia" vet ju hur det blir när man kommer som utböling och upplever midnattssolen. Man blir lite bonkers. Och det enda mörka stället man kan hitta, det är just biosalongerna. När man väl är ute går kroppen vidare på allt ljuset, och det är inte förrän man kollapsar som man tittar noga på klockan. "Jaså, hon är fem på morgonen"
Glamourfaktorn är noll, det är mer Hultsfred än Cannes, liksom. Och inte en röd matta så långt ögat kan nå. Något som samtidigt gör att alla som är här faktiskt älskar film, och inte bryr sig om någon glassig kringverksamhet.
Bäst är festivalen nästan på att visa gammal film. Stumfilmer som olika orkestrar gör modern musik till. Som Cleaning Ladies till den ryska stumfilmen Aelita och Otto Donner till King Vidors "The Crowd". Bägge sjukt coola filmupplevelser.



Kö till filmtältet.


Sen är det förstås allt runtomkring som fascinerar en också. Joc drar med oss på fest hos en kompis till henne, och plötsligt är vi på en brutal barbecue med massor av kött, sauna och karbad på verandan.







I festhuset, framför den delvis uppbyggda slottsdekoren. Sa jag att de flesta jag åkte med var gamla rollspelare?







Träningsoverallen gjorde comeback som journalistuniform på Sodankylä -08.



Hmmm. Inte så bra bild, men det ÄR i alla fall årets huvudgäst Milos Forman i den tröja med renar på som han hade på sig under hela festivalen. Vid högtidliga tillfällen bar han också en missklädsam mössa med en ensam ren.











Saunan. Fast jag vågade inte bada i älven efter bastubadet i år heller. Men kolla idyllen. Och inte en enda gång tyckte Löffe att jag snarkade så högt att jag behövde flytta ner till bastun. Som för övrigt var utrustat med två sängar. Och en platt-tv.



Jag och Johanna Koljonen gjorde lite radio därifrån också, det kan du hitta och lyssna på här. (Programmet från den 13 juni)
Film | |
Upp