TV4 komedi ger mig ingen tröst (sitcom-arkeologi)

Cybill suger

Efter tisdagens fiaskoartade kulturkonsumtion bestämde jag mig för att ta det säkra före det osäkra på onsdagskvällen. Rumpan parkerad i soffan och enbart slö kanalzappning på agendan. Och visst kändes det som om den hyfsat nya kanalen TV4 komedi skulle vara det givna valet. En kanal som enbart ägnar sig åt sit-coms - kan det bli mer lugnande.
Kanaltablån består av en blandning av (mest) gammalt och (lite) (ganska) nytt.
Eller vad sägs om en serier som ´allå ´allå, Cosby, Alf, Räkna med bråk, Skål, Tredje klotet från solen, Arrested Development, South Park och Beavis & Butthead. Mestadels alltså den där typen av serier som oftast sänds, och som man uppskattar mest, när man råkar på dem mitt i natten eller tidig eftermiddag. Det är alltså upplagt för lite hederlig komediarkeologi helt enkelt. Jag hade däremot riktigt dålig tajming och kom rakt in i en serie som fick mig att känna mig smutsig efter 15 minuters tittande. Cybill.
Jag minns serien från när den gick på svensk tv, men inte att det var så här dåligt. Även om påståendet att Cybill var tänkt som en sorts amerikansk remake på AbFab redan då kändes som ett övergrepp.
Det kan ju vara så att jag hamnat i ett ruttet avsnitt i en rutten säsong (Cybill börjar komma i klimakteriet och häller bland annat ner is i urringningen och byxorna - tydligen är Cybill Shephard själv engagerad i att kvinnor inte ska käka hormoner för att undvika vallningar. Det var alltså ett politiskt avsnitt.). Men hela upplevelsen av skådisar som kämpar med ett allt mer surrealistiskt manus, de burkade skratten - som snarare tillsatts som ett sorts rytmiskt experiment än orsakade av någon som helst poänger - fick mig att få minst lika mycket ångest som gårdagens kulturfrossa. 
Jakten går vidare.  

---
Tydligen anser Cybill själv att serien lades ner på grund av att den var för frispråkig kring kvinnlig sexualitet (hence the icecubes down the pants). Ja, ja. Vi har alla våra livslögner. Cybill (serien, inte skådisen) har definitivt inte åldrats med värdighet.
TV | |
Upp