Malena dissar opera

Malena dissar opera

Idag hade min gamla kollega Eric Schüldt premiär för sitt nya, självbetitlade, program Schüldt i P2. Ett intervjuprogram där pratet styckas upp med musik - en blandning av  "klassisk musik och smal samtida pop".
I första programmet pratar Eric bland annat med technoproducenten Tomas Andersson, som lagar paj åt Eric, och så hänger han med Malena Ernman på gymmet. Exakt varför pingisspelaren JO Waldner också var med i programmet förstod jag inte - men det kanske klarnar i nästa program?
Intervjuerna var softa och avslappnade, trots det egotrippade namnet så var det intervjupersonerna som fick stå i centrum. Rätt förbannad blev jag när Malena Ernman berättade att hon inte orkade gå på operor som var längre än två timmar. Det var väl ärligt och så, men frågan är väl varför någon annan ska bry sig om opera när de som jobbar med det inte ens bryr sig?
Programmet finns att lyssna på i efterhand på webben.
Allmänt | |
#1 - - Gustav:

JO W, varför? Annars en smula rörigt, men det kanske tar sig. Jag hade nog föredragit mr musik och mindra prat, kanske bara torra musikaliska kommentarer, men det är en annan historia.

#2 - - Anonym:

Jag vet inte vad jag ska tycka. Jag får det känsla av att man inte riktigt kunde bestämma sig om det skulle vara en abstrakt berättarform hela vägen eller inte, och det kändes konstigt när sångerskan presenteras på nytt.
Temat var trivialt men det var kanske meningen att på så sätt angripa myten om geniet genom att visa lite mer om vardagen. Synd att vid få tillfällen behandlades ljudet av deras röster med samma kreativitet som musiken. Jag hade velat höra mer om kopplingen mellan det vi gör och det vi säger så att även tal fick bli musik. Ett exempel, detta som Roger påpekar med att Malena Ernman säger att hon inte orkade gå på operor som var längre än två timmar. Frasen hade kunnats utnyttjas bättre, kanske upprepas minst tre gånger för att ge hennes ord en djupare betydelse än att bara vara en kommentar. Kanske upprepa frasen på själva musiken, och upprepa början av meningen? Då ändras betydelsen på nytt (som bara ett exempel).
Jag gillade programmet, nästan.

#3 - - Anonym:

Och så glömde jag signera inlägget men ni säkert ser att gramatiken och stavningen är min :-)

/Carlos

#4 - - Eric:

J O är bara med som en långt flugen association. Och för att det är så svängigt att byta ut snare-trumman mot pingisboll.

#5 - - saom:

Hoppsan hejsan. Undrar vad Malenas kollegor tyckte om det där...

Upp