Guldbaggesjukan

Vad är det för vits att gissa hur det går, det borde vara jag som bestämde enväldigt. Här kommer därmed Rogers guldbaggebeslut. Om det blir som jag skriver har juryn smak, annars så är de talanglösa nollor.
De klasser jag inte har sett tillräckligt mycket av har jag helt enkelt tagit bort.

 
 

Bästa film

Farväl Falkenberg
Producent: Anna Anthony

-- Den enda svenska film som överraskade och berörde mig på allvar i år. Jag sprang för fanken ut och grät  på Malmös gator efter pressvisningen.

Bästa regi

Jesper Ganslandt

för Farväl Falkenberg 

- En arg skådis mailade in till radion efter att jag dissat svenskt filmskådespeleri i Vågen. Jag pratade om att amatörer flera gånger spöat skiten ur svenska kskådisar på film. Och kanske ska man snarare skylla på att svenska regissörer inte kan arbeta med skådisar. Jesper G lyckades i alla fall få ut skitfina prestationer av alla de i filmen som, typ, spelade sig själva.

Bästa kvinnliga huvudroll

Haddy Jallow
för rollen som Fatou i Säg att du älskar mig

ytterligare ett oprövat kort, på gränsen till amatör, som gjorde bra ifrån sig. Även om regissören, Fridell, ofta lämnade henne lite i sticket i flera utsatta scener (som typ sammanbrottet i hemelektronikbutiken, det funkade inte riktigt)

Bästa manliga huvudroll

Stackars Jonas Karlsson ska ju inte behöva få en guldbagge för Offside, det är nästan ett hån med tanke på vad killen kan prestera i mera krävande roller. Gustaf Skarsgård spelar en skön kille på ett skönt sätt - men knappast awardwinning-stajlee. Återstår Anastasios som gör sin första "vuxenroll" efter att ha varit ett fynd som barnskådis. Mestadels spelar han sin roll under totaltystnad, men här finns i alla fall närvaro och en utmaning i själva rollarbetet som är värt någon sorts belöning.

Anastasios Soulis
för rollen som Jonas i Underbara älskade


Bästa Kvinnliga biroll

Jag har inte sett Att göra en pudel. Av samma skäl som Jonas Karlsson här ovan så tycker jag inte att Lena Endre ska behöva få en skambagge för Göta Kanal. Återstår Lia Boysen, inte heller en roll som gör henne rättvisa. Vi kanske ska stryka kategorin i år?


Lia Boysen
för rollen som Vera i Sök

Lena Endre
för rollen som Vonna i Göta Kanal 2 - Kanalkampen

Lena Nyman
för rollen som Edith i Att göra en pudel


Bästa manliga biroll

Jag och Emma har inte riktigt samma minnesbilder från När mörket faller. Var den där Peter som spelar kvinnomisshandlare verkligen så dålig? Jag tycker i alla fall som vanligt att Farväl Falkenberg ska få priset, även om David spelar sig själv egentligen. Han var nämligen exakt lika dampig och konstig som i Farväl Falkenberg när han var med i en dokumentär av Jesper Ganslandt för några år sedan. Den handlade om David och hans polare som jobbade på ett fiskrenseri.  

David Johnson
för rollen som David i Farväl Falkenberg


Bästa manuskript

Fotot är halva manuset. Tycker jag. I alla fall i just den här filmen.
När mörket faller är ett lite taffligt försök att bygga ett tredelat dramamanus. Förortsungar är helt okej hantverk, men inte så spännande.

Jesper Ganslandt och Fredrik Wenzel
för manuskriptet till Farväl Falkenberg


Bästa utländska film

Tyskar är coola. Babel är samma film från Innaritu för tredje gången. 

De andras liv/Das Leben der Anderen

Regi: Florian Henckel von Donnersmarck
---

Det är inte mitt fel att Farväl Falkenberg dominerar, det är det svenska filmåret 2006 som är problemet. I mitt tycke hade man gärna kunnat spola några kategorier helt och hållet.

Film | |
#1 - - danielfrilans:

"De andras liv" var faktiskt den enda gången guldbaggenjury träffade mitt hjärta när träffade den ditt?

Upp