Göteborg Söndag

Dagens stora uppgift var fyra timmar Jens Jonsson-retrospektiv med två samtalssjok där jag snackade lite med Jens - som dagen till ära hade klätt upp sig i snajdig kostym. Det verkar vara lite hans nya grej. I annonsen för hans nya dvd-box poserar han som någon sorts överklassbrat tillsammans med en häst, och på själva dvd-boxen har man designat en jj-collectionlogga i guld. Slut på svenska filmarbetare som klär sig som hösäckar alltså. 

Även hans inställning till film verkar ha förändrats mycket. Han snackar en hel del om att han vill vara mer publik, om att han tidigare inte har tänkt på publiken, att han gjort filmer som han egentligen inte själv har velat se. 

Det låter lite oroväckande för de av oss som gillat hans alldeles speciella form av svart humor, men å andra sidan minns jag ett samtal jag hade med honom efter att vi bägge sett hans tv-serie "God morgon alla barn"

Då var han helt övertygad om att han hade gjort en lättillgänglig mainstreamprodukt - medan jag tyckte att det var det konstigaste som jag någonsin sett svt-drama lägga pengar på. 

Vi fick också se ett klipp från filmen som han skrivit manus till, ungdomsfilmen som tidigare hette Mustafa/Massimo men som nu ska heta Ciao Bella. Och det såg ut som en rätt så lättillgänglig ungdomsfilm - men väldigt charmig. Nu håller han som bäst på med förberedelserna med sin egna långfilm som väl större delena av filmsverige hoppas blir av. I alla fall jag. Jag börjar bli trött på de här kortilmerna, jag vill se en lång Jens Jonsson.

Allmänt | |
Upp