Butt goes hardcore

17331-132

Nu knullar dom i Butt. Fortfarande ganska smakfullt, men två bilder på oralsex och en på en glad påsättning är facit när tidningen nu tar nästa steg och blir explicita på allvar. 
Kanske är det ett sätt att möta konkurrensen. När Butt nu är uppe i sitt 18 nummer behöver tidningen någon form av förnyelse, dessutom har konkurrensen vuxit successivt - nya bögtidningar har startat på många håll, som till exempel australiensiska They Shoot Homo´s Don´t They eller svenska Brute.  
Att Butt inte riktigt uppskattar konkurrensen förstår man av en intervju i Village Voice . Där dissar de den polska tidningen Dik (som min kompis Stefan är med och gör) eftersom de också kallar sig ett Fagazine. Generöst av dem, Polen är ju ett sådan homoparadis. 
Överhuvudtaget har Butt blivit allt mer mainstream på sistone. Istället för att prata med garanterat inaktuella personer - och sätta sin egen agenda - så har det allt oftare dykt upp intervjuer som i börjar närma sig det vanliga promotionköret. Som intervjun med Shortbus-regissören John Cameron Mitchell i det nya numret. 
Till och med när man drar fram en gammal relik som Jon Savage (författare till punkboken England´s Dreaming från 1991) så är han i alla fall halvakturell med cd-samlingen  "From The Closet to the Charts". Intervjun är kanske numrets bästa, som när Jon dissar Nick Hornby & co: 
 "The thing I really deplored over the past few years is the whole lad-culture thing. In the Sixties and the Seventies there were real gains made for gay people and feminism and stuff, and we had a horrible reaction in the Nineties with the lad mags and Nick Hornby - all that fucking crap. Suddenly everyone had to like football. No! Fuck off! When I was 13 you liked sport or you liked music. - - - Was there any choice between these gorgeous boys wearing fantastic mod clothes with these Prince Valiant haircuts and cool shades and some fucking stupid footballer with short hair and terrible shorts getting shouted at? That sort of heterosexual culture - it´s so boring it´s unbelievable. It´s what I call the sour stink of straight sweat". 

För dig som missat Butt de senaste åren så har Taschen gett ut en bok med de första fem åren samlade i en tjock rosa volym. Rekommenderas. 
Allmänt | |
#1 - - Dexo:

Intressant att Dior Homme nu hakat pa American Apparel och Marc Jacobs och annonserar i tidning...
Sedan maste jag ju sla ett slag for dels Buttheads, och dels den spanska tidningen Kink.
Fast, det jag storde mig pa MEST med det nya Buttnumret var den 118-sidor langa intervjun med Michael Lucas. Han ar sa extremt osexig och obuttsk. Blir kitsch Butts nya grej undrar jag?!

#2 - - Staffan B:

"From The Closet to the Charts" är ingen cd-box. Det är en enkel-cd som heter Queer Noises. "From The Closet to the Charts" är undertiteln. Den är ganska kul, jag hittade flera fantastiska okändisar på den, som Michael Cohen.

Och varför den åldersrasistiska tonen om Jon Savage?

#3 - - Roger:

Vad synd att det med det tidsspannet bara var en enkel-cd. Åldersrasism? Om Savage? Du är galen. Det är ju fler gubbs som han som jag tycker att Butt ska skriva om.

#4 - - Staffan B:

Sorry, tyckte ord som "relik" med sin dubbeltydighet kunde tolkas rätt negativt här. Liksom "halvaktuell". "Gubbs"? Det handlar inte om vad du säger, utan om hur du säger det. Eller tvärtom.

I all välmening, från min sida. Jag är inte galen, bara människa.

Och ja, det hade varit ännu roligare med en box. Åtminstone en dubbel-cd.

#5 - - Roger:

David: Jag tänkte återkomma till Michael Lucas lite senare.

#6 - - Henrik:

Butt är underhållande och lärorik men med tanke på att New York Magazine http://nymag.com/movies/features/23146/index.html skrev om Michael Lucas för någon månad gör det hela ambivalent.

#7 - - Stefan (han med DIK):

Jag tycker att det är roligt att Jåpp och Skjärt har blivit bittra och missunsamma. Det klär dem.

Annars håller jag med dig, Roger, om att just den oväntade och egna agendan var styrkan och den verkar försvinna. Fan vad jag skulle vilja jobba med en tidskrift som var aktuell på ett eget och ana- eller alter-kroniskt sätt.

Just alterkroniskt skulle jag nog vilja kalla det.

#8 - - Pascal:

Men var kan man hitta tidningen i Stockholm? De verkar inte ha den där jag brukar handla...

Upp