Kulturhelg

På lördagen var jag på en sorts textfest som min kompis Stefan på Modernista hostade. Infrastrukturen på Street kollapsade totalt. Restaurangpersonalen verkade inte vara förberedda på anstormningen av törstiga litteraturfanatiker. Först fick jag stå i kö till kassan (ensam kvinna, samlad men trevlig), sen till garderoben (1 person, stressad. Thomas Andersson Wij blev trackad av lantisar med dialekt) och sedan var nästan alla tvungna att stå i en enormt lång kö till ölserveringen (2 personer skulle serva ett proppfullt ställe). Vad hade de förväntat sig? 20 personer som lyssnade på poesi och smuttade på vars ett glas vin under en hel kväll? Fast om man fick ölbiljetter fick man gå förbi kön och fick sin flasköl i en snabbkassa. Där stod bland annat han den där från tv-sporten och hängde. Han med kåta ögon och mörk skäggväxt.
När jag väl lyckats forcera mig ner till kulturhörnet intogs scenen ar Lars Mikael Raattamaa. Och då menar jag intogs. Han slutade aldrig att läsa sina dikter, som passande nog handlade om tiden. Slutade aldrig. Trots att han fått en beställning på fem minuter på scen. Publiken slutade applådera, glansen i deras ögon försvann och Lars Mikael bara pågick. Fascinerande.
Allt var ändå fint tills Stefan och Jenny började placera den överblivna sponsölen på mitt och Tomas bord. Öl efter öl efter öl efter öl. Trots detta intag lyckades jag på söndagen se både danska "Offscreen" och "Clerks 2" samt fyra avsnitt av "Studio 60 on sunset strip". Vi kan väl säga att "Offscreen" inte levererade vad den lovade (jag skriver mer på fimkritiksidan) att "Clerks 2" leverererade exakt vad man kunde förvänta sig (okej, förutom åsneknullandet till Samantha Foxs "Naughty Girls Need Love Too") och att "Studio 60" håller en fortsatt hög kvalité. Imorgon åker jag till Landskrona för att återuppliva kontakten med min gamla hemstad.
Egotripp | |
#1 - - Sara:

Haha, jag fick också en massa öl av Jenny sen på slutet. 7,3% - för starkt för lilla mej. Och vad var det där med Lars Mikael Raattamaa??? Han slutade ju ALDRIG!

#2 - - Stefan:

Tydligen hade vissa Galago-fans gått hem. Jag blir så less på Streets bar-del för den dåliga bärsutskänkningen. Vi gjorde vad vi kunde, men jag känner ju inte igen er alla, sponsölen var begränsad och jag kunde bara bära sex flaskor åt gången. Lovar bättring och mycket mer av Martina Lowden nästa gång.

Upp