Skarpt läge

Skarpt läge
Det blev en lång dag, efter att ha stått på väntalistan till ett tidigare flyg hann jag faktiskt till Cannes fem minuter innan ackrediteringsdesken stängde. Tyvärr hann inte mitt bagage med mig. Det skickades tydligen tillbaka till Stockholm, och jag går alltså fortfarande runt i min numera ganska illaluktande reseoutfit. På flygplatsen trodde de att jag kanske skulle få min väska i eftermiddag. Det hoppas både jag och eko-reportern som jag delar lägenhet med.
Annars blev det faktiskt en rivstart, hann se kinesiska Summer Palace tillsammas med alltid lika supertrevliga Emma Gray (finally a friendly face), innan jag stupade i säng vid halv ett. 
(I korthet: En dorm-film på kinesiska. Med montagesjok från studier, korridorsrumsfester och idrottsevenemang. Blandat med asiatisk/poetiska standardgrepp - om än väldigt vackra - med en huvudrollskaraktär som är destruktiv och lite galen och som ligger och vrider sig av själsliga plågor i en tom swimmingpool precis där bassängbotten viker av och blir djup. Otroligt vacker och välspelad under första halvan - sen ändrar den karaktär och blir en film om ett kollektiv av personer.
Morgonen blev ytterligare en rivstart, Ken Loachs nya film som handlar om 20-talets fajter mellan irländska republikaner och onda, onda engelsmän. Väldigt bra, förutom de stunder då storyn helt stannar up för lååååååååååååååååååååååånga  politiska diskussioner.
(så här är det: jag är förstås en sucker för Loachs vänsterromantiska filmer. Så jag satt förstås och bölade under alla de känslomässiga scenerna om blodsband, tortyr, förräderi och så vidare. Då har jag överseende med lite styltiga politiska diskussioner också. Sen kunde jag ju inte sluta att tänka på Irak. Hela tiden. Och på vilket smart sätt det var att kommentera kriget på. Att ta ett annat krig där britter är ockupanter, och där folk tvingas att välja sida - kompromissa för demokrati på sikt, eller vara kompromisslösa och offra allt för att få igenom sin vilja).
Just nu sitter jag på festivalens wificafé och försöker koppla upp mig till Sveriges radios datornätverk för att se om jag kan lämna över ljud hyfsat enkelt till dem. Sen blir det att gå ut och köa till pressvisningen av Fast Food Nation innan jag ska smäcka ihop min första festivalrapport. Alla ni som mhar sagt till mig "gud vad skönt för dig att sitta på rivieran och dricka drinkar" - jag har fortfarande bara sett den lilla sträckan mellan festivalpalatset och min lägenhet. Det där löftet till mig själv att jag inte skulle dricka för mycket öl under festivalen är inte bli så svårt att hålla.  

Allmänt | |
#1 - - Tomas Thulin:

Jajaja, här regnar det, du har det så du har det bättre ändå.

Upp