Fransk byk

Till sist var det i alla fall lite politisk film som tvättade Frankrikes egen smutsiga byk. Indigénes handlar om de nordafrikaner som slogs mot nazisterna i franska armén, och som konsekvent behandlades sämre, inte flyttades uppåt i den militära hierarkin - och vars militärpension franska staten har vägrat att betala ut sedan kolonierna blev självständiga.
Nu har jag också hunnit med lite starspotting. Ethan Hawke stod och hängde i ett gathörn när jag gick förbi. Hugh Jackman var på  samma visning som jag och det bara blev så att jag hamnade i samma gångträngsel som honom (jag lovar, jag gned mig inte alls mot honom). Att höra honom prata australisk engelska var otroligt avtändande, dessutom. Och när jag var ute och sprang med Mattias igår (vi var bland annat på vad som sägs vara den första gayfesten någon gång i cannes - det var svårt att veta vem som var gay och vem som var amerikan där, så vi gick) upplyste han mig om att den raglande gamle gubben i vitt skägg som vi mött i parken var Nick Nolte. Jag som mest hade kollat på hans alldeles för långa och väldigt missklädsamma bussarong.
In other news, så tillbringades morgonen på skandinaviska terassen där jag gjorde ett tvåminutsframträdande i filmkrönikans specialprogram härifrån Cannes.
Och så måste jag kanske lämna det här wifirummet ganska snart eftersom den skitsöta killen som jobbar här och går runt med en stor tröja som det står coach på, nu har börjat hälsa. Var jag så obvious?


Cannes | |
Upp