Jag våldskramar Fredrik Lindström

Jag våldskramar Fredrik Lindström

i min senaste tv-krönika i HD.
Allmänt | |
#1 - - Annaa M:

Kul, intressant... Minns folkstormarna mot Radio Trestad (Uddevalla) när de skickade ut en skåning i både bygderna och etern! Kring 1979.

Vi har ju en märklig situation i Sverige som bidrar till precis det där du beskriver. Stockholmarna ser på lantisar som inte haft vett att flytta till storstan som lite efterblivna. Okunnigheten om "landet" slog mig med häpnad när jag började på JHS för 33 år sedan, och den slog mina barn när vi flyttade tillbaka för några år sedan.

Men de tycker göteborgare är lite pittoreska, stockholmarna. Landet i sin tur, med göteborgarna i spetsen hatar allt som har med Stockholm att göra. Stolthet för huvudstaden är inget som man hört talas... "det bästa är Centralen och tåget hem, he he he".
Klart att den där synen avspeglar sig på journalistiken!

#2 - - mr.miller:

Finfint allt! Tror att du har rätt angående herr Lindtsröms intentioner. De är nog ganska sanna och gedigna. Att det sedan har tagit lång tid för provinsen att få plats, ca 300 år som du skriver, ingår kanske bara i den gamla hederliga devisen "det måste bli mycket sämre innan det kan bli bättre". Det är kanske först nu som Sverige är moget att ta hand om sitt stora kulturarv i den vackra provinsialismen. Jag hurrar och hoppas i alla fall. Vi behöver långt fler och större variationer inom landet än vi någonsin vågar drömma om. I både positiv och negativ bemärkelse såklart.

#3 - - Calle:

Haha,härlig krönika!! Ska bli intressant att se exakt VARFÖR skånskan kan anses vara så provocerande...kan det bero på älskade Nina Shatterius? Som en rök i kultuuuren....Bra sändning i Lantz förresten,du kan ju byta till bilden du har på deras hemsida ist,där är herrn en riktig PUDDING ju ;)

#4 - - victor:

..men hur var det med överklassdiskussionen?

#5 - - T:

Jag älskar skånska! Så det så! Det är en trevlig dialekt !!

Upp