Griniga gamla gubbar

Griniga gamla gubbarf


Det finns en passive aggressive-ton när Expressens tv-krönikör Anders Björkman skriver om Veronica Mars i Expressen. Inte för att han dissar serien. Nej, det kan han inte riktigt med. Men bara det faktum att SVT visar en ungdomsserie, med en flicksnärta i huvudrollen dessutom, på bästa sändningstid verkar irritera herr Björkman.
Istället borde han väl hylla att SVT äntligen, äntligen börjar bry sig på den yngre målgrupp som helt verkar ha gett upp hoppet om att SVT någonting visar något som är värt att glo på. Jag menar det finns en föraktfull tradition mot allt som heter ungdoms-tv på SVT. Hur ska man annars förklara att SVT:s ungdomsprogram länge gjordes i Växjö? Jag menar, hur kunde man tro att den målgrupp som är mest konkurrensutsatt, trendkänslig och samtidsuppdaterad kunde servas från Växjö? Och av människor som skulle kunna tänka sig att bo i Växjö. Idag verkar SVT äntligen ha släppt tankarna på att kombinera programinnehåll och regionalpolitik - i alla fall till viss del. Och kanske även ha förstått att public service kan innebära respekt även för unga tittare. På samma slot som Veronica Mars ska man så småningom visa Dead Like Me säsong 2 och Doctor Who.
Tur att jag numera har en egen tv-krönika där jag kan skriva sånt, när Anders Björkman nu skiter i det.
TV | |
#1 - - carina:

Håller med dig till fullo. Har Anders Björkman överhuvudtaget gett serien en chans?
Och varför ska det vara just han som recenserar ungdomsteve? Jag blir så trött.

#2 - - Addison:

Bra om SVT:s seghet, skrev faktiskt om saken i går.

Upp