Landskronakommentarer

Som uppmärksamma bloggläsare redan har upplyst om så finns alltså mitt program om Landskrona ute på nätet. (http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/sandningsarkiv.asp?programID=1278 - gå ner ett program på sidan, så hittar du rätt) Jag har fått ovanligt mycket reaktioner på programmet - bland annat från en man som tyckte att jag bröt mot kraven på opartiskhet eftersom jag inte intervjuade någon från Sverigedemokraterna. Jag tycker att hans resonemang är härligt, och att man ska kräva att Sverigedemokraterna ska vara med i alla program över huvud taget. Däremot har det varit helande att göra programmet. Jag har haft ett rätt så ansträngt förhållande till stan och tyckt riktigt, riktigt illa om den i det längsta. När jag var där längtade jag bara bort, och min värsta mardröm var att fastna där. Nu har jag mer försonats, och kan se lite av stadens goda sidor. Ja, en eller två i alla fall. Just nu befinner jag mig en bit från L-A. Sitter i Prenzlauer Berg och försöker hantera en bakfylla efter röjarfest i Kreuzberg igår.
Radio | |
#1 - - karin:

Tack för reportaget! Jag råkade sätta på radion i början och fastnade fort, det var ett riktigt riktigt bra program.

#2 - - Carlos:

Jag gillade ljudet mest av allt. Det verkar som att det sättet att behandla ljudet på som fanns på 90-talet har äntligen kommit till Sverige, men bättre sent än aldrig. Jag menar att det var just ljudet och tempot som främst skapade den stämningsfullheten hela programmet präglades av. Särkilt som illustration av den där längtan efter en förvunnen tid och rum kombinerade med insikten att ett fysiskt återvände skapar nya tider och rum som kan få oss att kännas oss främmande i ett bekant landskap. Tesen kände jag mig däremot kluven inför.

?Genom betoningen av gruppers ömsesidiga sociala och kulturella identifikation och av identifikationernas föränderlighet understryks också sambandet mellan etnicitet och politisk-ekonomiska förhållanden.

En grupps etniska identitet kan t.ex. förstärkas genom upplevelsen av ojämlika ekonomiska och politiska förhållanden inom t.ex. en nationalstat, genom känsla av utanförskap osv.?

Om landskronabor har förstärk sin identitet kan detta inte betyda annat än att denna förstärks gentemot andra, dvs. gentemot de som inte tillhör gemenskapen. Rasism är ett mycket laddat ord som ingen vill kännas vid och kanske därför många anstränger sig för att gå runt ordet om och om igen utan våga kalla saker och ting för sitt rätta namn.

#3 - - lillebror:

Grymt bra program broder!! Kände igen en del röster, speciellt på slutet ;)

#4 - - Roger:

Fast Carlos. Nu när jag har en veckas distans till det här programmet så känns det nästan som om Landskronaborna känner sig som sveriges blattar. Det är dom som är de andra. Och så fortsätter de bara hackordningen internt i stan.

#5 - - Viktor Silfverhjelm:

Tjenna Roger!

Jag bor på Hven i Öresund. Niklas Karlssons sjöng väldigt fint!

Du får väldigt gärna komma till Venfestivalen i sommar. Du är härmed officiellt inbjuden.

//Viktor

#6 - - sofia:

jag tyckte att det var ett riktigt bra reportage, att jag fick en aha-upplevelse av hur nedskärning i skolorna osv lett fram till förenklingar och rädsla för varandra. tack!

Upp