Sex, knark och elefanter - den nya nordiska animationsvågen

Samemaffian i

sfd I Haugesund fick jag chansen att se om två av årets nordiska Cannesfilmer. Årets bästa film i Norge (enligt Amandajuryn) var den animerade "Free Jimmy" - en animerad film om en nerknarkad elefant som blir en bricka i spelet i en stor maffiauppgörelse. I de norska fjällen jagas han av djurrättsaktivister, den samiska maffian, några norska pundare och frustrerade älgjägare. Filmen är fylld av drog- och splatterskämt, samtidigt som rösterna tillhör skådisar som Woody Harrelson och Samantha Morton. En sorts bad taste-animering som Hollywood aldrig någonsin kommer i närheten av. 

Den danska filmen "Princess" flyttar också fram gränserna för vad man kan använda den animerade filmen till. Här är det fråga om en ren hämndhistoria, en man som är fast beslutad på att ge igen på de män och den industri som fick hans syster att gå ner sig i porrträsket. Och han tvekar inte att ta till brutalt övervåld för att få ut sin hämnd. Inte ens att låta systerns lilla dotter slå sönder en porrmagnat med ett basebollträ (har jag för mig att det var - men det kan ha varit något hårdare). Där "Free Jimmy" håller sig till dålig smak som sitt försäljningsargument, så är Princess en betydligt mer konstnärligt högstående film, fylld av ilska och aggresivitet. Det finns en tydlig nordisk animationstrend här, hemma i Sverige sitter Tarik Saleh och förbereder sin animerade långfilm, som ligger i närheten av de här två - som förresten bägge visades i Cannes. Det återstår också att se om det finns tillräckligt med ekonomi för att se om det blir en fortsättning på det här. "Free Jimmy" kommer i alla fall till Sverige efter jul, medan det är oklart om "Princess" kommer någonstans, tydligen floppade den på danska biografer. Inte helt överraskande. Det här är ingen story som våra porrliberala grannar i väster vill se, tror jag.
Film | |
#1 - - M:

Haha, det verkar som att "Torkel i knipa" bara var början...

#2 - - Marit:

Hej Roger, osannolikt sent fattar jag grejen med en blogg. Stoppa pressarna, det här är ju en jättekul grej!
Besserwisser-PS: Som du misstänker, inget baseballträ utan en kofot hon slog ihjäl honom med i Princess. Egentligen är väl idén om att låta en femåring hämnas genom att krossa skallen på sin plågoande, sådär halvbra för femåringens fortsatta känslolivsutveckling. Bra film, men tur att just detta parti var animerat, ur flera synvinklar.

#3 - - Roger:

M: Eller hur. Torkel i knipa passar också in i den här trenden. Jag tyckte den var oerhört rolig. Och Marit, precis. Jag har ju inte sett filmen sen Cannes, men jag hade ju minnesbilden av att när den lilla flickan slog på porrbossen, att det stänkte så oerhört mycket blod att det inte kan ha varit ett basebollträ. Tack för hjälpen : )
Och välkommen till bloggvärlden.

#4 - - Emma:

OHHHH! Femårig-flicka-krossar-bad-guys-kulor-med-kofot var ju det bästa med hela filmen. Jag blev helt fuktig i ögonen. :)

#5 - - Marit:

Jo, men jag med, ge han vad han tål! Men jag kom bara att tänka på hur mycket längre man kan gå när man animerar. Det kanske hade förekommit fler trovärdighetsproblem med den scenen om det inte hade varit animerat. Och kanske svårt att få föräldrarna till barnskådisen att säga OK. "Och i den här scenen ska din femåriga dotter slå ihjäl en vuxen människa med en kofot, men det är ju bara låtsasblod och på låtsas, så att...ska vi säga så, eller?"

#6 - - Christopher:

Detta låter ju spännande. Apropå att kastrera bad-guys samt animation vs icke-animation tycker jag att ni skall kolla in Hard Candy som har premiär i dagarna. Jag vill inte avslöja för mycket, men den rullen ligger i kofotskulkrossningsgränslandet, visserligen inget blod och flickan är 14, men den är inte animerad. Rätt så makabert vill jag lova

#7 - - Emma:

Hmmm. Jag hade verkligen väntat mig mer av Hard Candy. Den är ju på pappret min kopp te rakt av, men det var så... fattigt och tomt. Så konstruerat. Men tanken var väl god I guess.

#8 - - Christopher:

Håller med dig Emma, den hade kunnat bli väldigt mkt bättre, ändå tyckte jag att som spänningsfilm höll den måttet, min puls ökade markant. Det kan iofs bero på att jag är kille och väldigt rädd om mina nötter.

Upp