Prajden och schlagerbögarna

Det pågår en diskussion om tidningen Stockholm City och deras vinjett Schlagerbögarna på Mickes blogg. Själv har jag svårt att förstå vad dramat handlar om. Jag tycker att det är bra att killarna vinjetteras som Schlagerbögarna. Då behöver i alla fall inte jag känna mig träffad, eller ens delaktig i det de skriver. Om de säger "vi står nyduschade längst framme vid scenen" så kan jag känna mig trygg lite småsvettig längst bak i publiken. Om de älskar Shirley Clamp så slipper jag. Och så vidare.
Micke borde kanske snarare bli förbannad på Aftonbladet. De hade en hel riktigt humorlös "snabbkurs" där man bland annat kunde läsa att designbögen bor på Södermalm och att Idrottsflatorna ofta kommer från småstäder.
Någonstans måste man dra gränsen mellan assimilering och överkänslighet. I det massiva flöde av Pridebevakning som varje år utförs känns det inte som om Shlagerbög-gate är något att hetsa upp sig över. Däremot är Micke underhållande ur en retorisk synvinkel. Men han verkar ha missat att SVT döpte om den brittiska serien med skämt om indier från originalets "Goodness, gracious me" till "Curry-nam nam". Currygränsen har, så att säga, redan överskridits. Av public service till och med.  
Prajden | |
#1 - - Dexo:

Jag tycker tvärt emot Micke att vi bara ska uppmuntra fler och mer stereotyper och spjäka upp 'de homosexuella' i allt absurdare och obskyrare subgrupper tills dess att vi - och då framförallt jag - verkligen kan tokidentifiera oss med Den Frimärksamlande Transvestiten (som alltid btw kommer ifrån nån otäck, småborglig Göteborgsförort). Klä av skiten.

Individen är ju för fan ändå död.

Schlagerbög ena sekunden, Gollumbög i gunga den andra.

#2 - - Gustav:

Schlagerbögar är bra, man förstår precis vad som åstyftas - dvs nej tack. Jag förstår inte varför man stirrar sig blind på heterenormativiteten, homonormativiteten är än mer störande. Jag tycker iofs inte att man skall gruppera folk efter sexuell läggning alls, så någon normativitet är alls inte önskvärd.

#3 - - Roger:

Det är du och Gore Vidal, Gustav. Du och Gore.

Upp