Snuskigt

Snuskigt
Är det bara jag som känner mig som en unken marxist, eller är Kanal 5.s Homestyling kanske det allra snuskigaste som går på tv just nu? Jag har inget emot heminredningsprogram, men det här är ett program som handlar om att inreda en lägenhet där ingen ska bo. Ens en dag. Utan istället handlar det om att skapa illusionen av ett hem, en fejkbild av lycka, harmoni och perfekt smak. Så jävla mycket jobb och pengar (25 000 spänn) som bara läggs ut för att kunna dra in mer cash när lägenheten säljs. Jag trodde att det skulle handla mer om homestaging, mindre ingrepp. Istället var det ett program där en stab människor gjorde ett avancerat dekorbygge. Och med det insinuerar jag fusk. Hur roligt är det att inse lite för sent att de gröna kakelplattorna bara var platsfilm. Och hur länge håller färgen på mattan. Och jag antar att sen, när försäljningen är över, så river man ut hela inredningen, alla möblerna, prylarna, krukorna och växterna och slänger dem? Eller skänker man i alla fall en del till Myrorna? Åh, vad härligt gammelsosse jag känner mig.
En sak till bara. I slutet av programmet redovisas hur lyckat stajlingen var genom att man ser hur mycket mer lägenheten gick för jämfört med utgångspriset. Och med förbehåll för att jag inte såg inledningen av programmet, alla som någonsin varit med om budgivning i Stockholm vet ju att utgångspriserna bara är lockpriser. Kan man då verkligen utvärdera resultatet? Var det någon som såg och vet mer?
Jag tror att jag hellre skulle vilja se ett program om hur man märker vem som är en dålig mäklare, det kan nog också ge en del mer pengar i fickan vid en lägenhetsförsäljning.

Allmänt | |
#1 - - Annaa M:

Yes. Det snuskiga är att det är precis sånt här folk sysslar med på en redan hysteriskt överhettad bostadsmarknad! Har bekanta som pressat upp priset på sin mammas lägenhet genom att klä upp den i hopplockade och lånade designprylar.

#2 - - victor:

men kanal 5 är ju ingen tv-kanal, det är en reklamtjänst. men lugn, du är inte paranoid marxist, du har bara lite sund intuition.

jag tror för övrigt att effekter av homestaging är en myt i sthlm, om nu inte lägenheten man ska sälja är aktivt ful. jag fick stört mycket och det enda jag gjorde var att skura golvet och ställa fram en skål frukt.

#3 - - Mats:

Jag har inte sett programmet men jag har alltid varit en gråsosse (åtminstone anklagar alltid Martin mig för det) och my spider sense is tingling. Bara annonskampanjen ser så otäck ut. Glada, retuscherade, möjligtvis nazistiska...

#4 - - Rosita:

Hörrni, det är inte ens kanal 5 som har kommit på idén. Trading up har gått länge på BBC Prime. Fast här är det hela hus som stylas (stagas?).

#5 - - Staffan:

Det finns väl inte direkt några motsättningar i våra sågningar? Förutom att jag aldrig skulle komma ut som gråsosse. Möjligtvis kryptomarxist eller nåt.

Programidé om dåliga mäklare:
Ett program om mäklaren som klockan fyra på morgon, döfull, knackade på fönstret till den lägenhet där en ung tjej bodde, vars lägenhet han fått i uppdrag att sälja, och förklarade sin kärlek till henne, kanke? Hände en fd granne till mig.

Upp