Bögarmé eller My Fair Lady-2005. Vad är värst?

Bögarmé eller My Fair Lady-2005. Vad är värst?

Jag var helt säker på att namnet Tony Rosenbum var specialutformat för rollen som drill instructor i reality-serien Gay Army.
Jag hade fel.
Det visar sig att det är ett tv-proffs som Kanal 5 flugit hit för att göra män av fjollor.
Han har varit med i båda de amerikanska varianterna Boot Camp och Celebrity Boot Camp (där Lorenzo Lamas var sämst och Coolio vann), och efter det har han jobbat som instruktör för egna företaget Motova 8 där företag kan skräddarsy egna Boot Camp-events för sina anställda.   
Första avsnittet av Gay Army var lite obehagligt. Gay-bashing vibbarna låg i luften när de biffiga instruktörerna stod och skrek på sina fjolliga rekryter. Eller när tv-producenterna hade fått ner sexleksaker i fjollornas väskor och skulle förklara vad en butt plug var för DI Rosenbum.
Men successivt förändras seriens karaktär, och varje gång någon av deltagarna börjar bryta ihop så backar Tony Rosenbum och blir good cop med puggorna.
Och i avsnitt tre får till och med bögarna göra en drugshow tillsammans för att på det sättet kunna kombinera både sin fjollighet och den disciplin som de förmodat ha skaffat sig under dagarna i lägret.
Förnedringen verkar mera allmänmänsklig än fjollfixerad.
Då tyckte jag nog att From Ladette to Lady som avslutades i veckan var betydligt mer obehagligt att titta på. Här gör man om halvalkade, butchiga arbetarklassbrudar till ladys med hyfs, vackert uttal och god kunskap om både matlagning och sömnad.
Även om de inte måste krypa i lera, så är det fan ännu mer förnedrande när de ska gå vackert inför lärarna, sitta med plastbitar i munnen för att förbättra uttalet eller blir utkastade från skolan för att de haft ölhävartävling med grabbarna på krogen.
Det handlar om att tvinga på deltagarna både femininitet, en klassisk kvinnoroll och få dem att dölja sin klasstillhörighet.
Lady-idealet är inte bara en sketch i Little Britain, någon perverterad boss på ITV tycker dessutom att det är skitbra uppfostrande tv-underhållning.

Bonusinfo:
På QX-sajten pågår fajten om Gay Army för fullt. Störst är klubben Stoppa Gay Army, med 304 medlemmar, medan fansajten Gay Army bara lyckats skrapa ihop 107 medlemmar. Sedan finns det indivuella sajter för olika medverkanden. Storläppade Tom har flest fans (57), men följs av drill instructorn Rosenbum med 26 medlemmar. Ingen har startad någon klubb till den feta transans ära. Vilken överraskning.

Homo-tv | |
#1 - - satan:

Herregud, jag trodde att From ladette to lady bara var en ond mardröm eftersom ingen annan verkar ha sett det. Jag är ju en halvalkad förortsbrud med dåliga manners och jag skämdes med ett djup jag inte trodde var möjligt när jag såg programmet. Först för de högljudda vulgära brudarna och för deras fåfänga strävan att tro att de kan passera som något annat än ölhävande arbetande slinkor. Sen för att jag ens vågade tänka tanken... Det är ju helt omöjligt att sluta se arbetarklassig ut, kolla in tjejerna på stureplan.se liksom. Det verkade som om de som deltog var mycket väl medvetna om att det var klasstillhörigheten som var problemet, att det var arbetarklassigheten som skulle bort. Det gör juh inte serien mer sympatisk på något sätt (se sigges vidriga blogg för äkta medelklassympati med billiga dokutjejer) men helt klart mer intressant. Jag skulle få dokusvindel om någon i en svensk såpa rakt på skulle kunna säga något om sin arbetarklasstillhörighet bara sådär. De enda som gör det i Sverige är juh typ Tommy Berggren och Thorsten Flink, och de gör det juh bara för att få ryggdunk på Kvarnen.

#2 - - Sigge:

satan: Så jävla vidrig kan inte min blogg vara eftersom jag har sagt EXAKT det du skriver ovanför i radioprogrammet Frank P3 nästan ordagrant om Ladette to Lady i en utläggning där jag äcklades av LtL just för att dett blottlade klassklyftan i England.

#3 - - satan:

Jag äcklas liksom mer av själva klassklyftan än av att den visas på tv. Är det bättre att låtsas som att det INTE är en fördel i livet att ha en bankdirektör som pappa istället för en rörmokare? Det ändrar ju inte det faktum att det är en fördel att ha medel- eller överklassiga manners, vilket tjejerna i LtL hade förstått mycket väl. Diskussionen på din blogg, blottade en hel del vidriga åsikter (det var liksom dem jag syftade på, inte dig) om hur tragisk arbetarklassen är, men ingen ville ens ta ordet klass i sin mun men alla fattade ju vilka det handlade om.

#4 - - Sigge:

Jag håller med!

#5 - - Sigge:

det var ju just det mitt ursprungliga inlägg om dokusåpaförakt handlade om, om du kollar, om föraktet för arbetarklass-deltagarna.

#6 - - satan:

Meh, det var juh kul att du lyckades få dina kompisar att erkänna föraktet för underklassighet. Det är klart att det är så, sen är det naturligtvis roligt att provocera folk som helst inte vill erkänna sånt till att göra det. Det som var så oerhört jobbigt med LtL var att de brudarna var så medvetna om hur otroligt fel de var. De grät för sin klumpighet, sitt dåliga språk och att de var så högljudda/okvinnliga. De skämdes så mycket för sig själva att det gjorde ont att kolla på. Det var deras självhat som var själva underhållningen, inte tittarnas eventuella förakt. Det tyckte jag att Roger skrev fint om, och känns otroligt mycket viktigare (om nu något om dokusåpor kan vara viktigt) än att konstatera att medeklassen garvar åt Natasha Peyre.

#7 - - The OC Freaak:

Asså detta handlar inte om de ni snackar om men , Gay Army e så jävla kuuul ! och Tom e så Jävla söööt ;)

#8 - - Joakim:

Meh! Det är han inte alls! Han ser helt botoxskadad ut. Och den där fejkade plutmunnen ser ut som resultatet av ukrainsk lågpriskirurgi.

#9 - - Michelle Andersson Thomas:

The fat dragqueen from Norway dosn`t need a group dedicated to him on QX. He got his own international fanclub. He`s well known all over the world as a performer. He also did Robinson and I`ve seen him in movies. I think he is an actor, actually. Besides, you as a yournalist. Dont patronize. He performed as hell. But I guess you didn`t bother to se the rest of the series to get the full impression.

The tv series is just for fun, not a political statement. You, yourselfe is a typical stigmation of the gay comunity. At least somebody out there deare to be themselfe and not care absout what everybody else think of them. You should be proud. The rest of you just seems scared to be assosiated with the smallest thing that could make somebody think you are "different". Please tell me. What the heck is a "normal gay person"?

#10 - - Roger:

När det gäller den norska transan så har vi missförstått varandra. Jag menade inte min kommentar som att dissa honom. Det jag är trött på är att bögarna ser upp till sina förtryckare, ja gärna blir kåta på dom till och med - som i fallet Rosenbum, medan de alltid ser ner på transor. Jag tycker det är fel, och korkat. Givetvis är det den norska dragdrottningen som är seriens hela behållning.
Sen att se en tv-serie som ska göra fjollor till män som "just for fun, not a political statement". Men baby, hur korkad får man vara?

Upp