Liverecension av Filmkrönika ep. 1

Säga vad man vill om Andrea Reuter, but she´s got balls!
Vi sågs efter visningen avv Kajmanen, och hon, jag  och Mattias Dahlström tog en lunch. När ingen av oss andra två hade nämnt filmkrönikan och vi nästan hade ätit klart så fick Andrea nog. "Att ni inte säger någonting, betyder det att ni tycker att första programmet var dåligt?" Konfrontativt och bra.
Mattias hade förstås den bästa undanflykten - han hade inte sett programmet, men undertecknad har det typ SÄMSTA pokerfejset i hela världen. Så då är det bara att slänga ut det man tycker. Ävenom man riskerar att framstå som helt Croneman-bitter.
Nej, jag tycker inte att det blev så bra. Jag förstår inte riktigt konceptet (är det ett ojämlikt samtal mellan två kritiker där den ena bara ställer frågorna och den andra svarar, eller är det en programledare och en kritiker som samtalar - där programledaren ändå är kritiker och tycker till nästan mer än kritikern?). I vilket fall, så var det ju mestadels en sorts revival av det gamla Sara/Fredrik-konceptet, fast kompletterat med en inbjuden gäst som är med lite för lite.
Sen var det något med tilltalet. Om jag skulle översätta programmet till radiotermer så är det varken Frank eller Vågen - det vill säga, det intellektuella i nya Filmkrönikan blev mest fernissa, analyserna var inte tillräckligt djupa, smarta, drastiska eller roliga för att det skulle hålla hela vägen. Att dra in Tati när man pratar om Nacho LIbre känns mest konstlat.
Sa jag. Ibland skulle jag vilja vara mer smooth. Ibland tänker jag att det är lika bra att vara ärlig. Då kan folk i alla fall lita på en. Och jag tror att Andrea är tuff nog för att kunna ta kritik. Jag vet inte om jag skulle vara det. Jag är ju så skör och vek.
I vilket fall är ett första program alltid ett första program. Det kommer nog att hända massor med programmet. Hoppas jag.
TV | |
#1 - - sofia:

Jag håller helt med dig i din kritik av upplägget av programmet. Jag forstod inte varför de var två kritiker. Det hade räckt med en kritiker och en programledare. Nu kom ingen av dem till tals ordentligt. Och hur intellektuellt var det? varför inte ta steget fullt ut. Jag tål det iaf.

Bra att du sa vad du tyckte, tycker jag.

#2 - - Andrea Reuter:

Yes, äntligen har någon annan förstått att jag har ballar! Skriver om dig i ett inlägg på min blogg, kolla in: http://andreareuter.blogspot.com/2006/09/emma-och-orvar-dissar-filmkrnikan.html

#3 - - Stefan Nylén:

Bra Roger. Du har inte gett upp hoppet ännu. Även om jag gjort det - och det är rätt länge sedan nu. Att analysera film (recensera är väl vad de gör) rätt in i teverutan är ett förlegat koncept (det görs ju i gbg). De som är målgruppen vet redan vad de vill, de har läst Empire, ngn blogg, hackat i något forum. Att dessutom bjuda in "filmarbetare" att med-analysera är ett billigt trick. Ge upp! DE filmintresserade tittarna väljer ändå Popcorn före Krönikan.

Upp