P3 Homo bye bye

Radioprogrammet P3 Homo läggs ner. P3-bossen Dan Granlund pratar om reservatsradio.
Ur QX intervju:
"Det finns jättemycket i den bevakningen som jag lika mycket kan ha glädje av, säger han. Att ha den typen av "reservatprogram" tycker jag att man kan se som ett misslyckande, framgången borde vara att istället inrymma frågorna i vanliga program.
Man vill att hbt-temat skall tas upp i en rad program i Sveriges radio.
- Alla har ett ansvar att inom sina bevakningsområden täcka brett men Kvällspasset har hbt-frågorna speciellt tilldelat i sitt uppdrag.
- Det här blir ett sätt att pröva om vi kan få in det här på ett mer vardagligt sätt, säger han vidare."

För det första: Dan. Ingen har hindrat dig från att lyssna. För det andra: När ett uppdrag läggs ut på alla program så blir det av nödvändighet en ganska grund och ytlig bevakning. Ruta ett, liksom. Gång på gång på gång. Med samma argumentation skulle man ganska snabbt kunna lägga ner alla genreprogram inom musikområdet.
Ett skäl till att P3 lägger ut hbt-bevakningen på kvällspasset är att programmet kommer att få en bög som programledare. Jag gissar på att det är Johan Hilton som får jobbet som ankare. Ett fantastiskt bra val, men Johan håller på egen hand. Man måste inte lägga hela jävla hbt-bevakningen på honom för att han skulle hålla för det jobbet. Tvärtom. Jag unnar honom något roligare att prata om än bara hbt hela tiden.
Missförstå mig rätt. Jag har inte ens något emot att man lägger ner ett program som P3 homo - det kanske  var ett kul experiment, det kanske var ett misslyckat program - men att ha det där aptrista "integration" och "vardags"-förklaringen som argument tyder bara på publicistisk lättja och oskärpa.
Radio | |
#1 - - Malte:

Jag tar det för givet att reservatprogrammen Barnen och Föräldrarna också ska läggas ner. Och Konflikt och Vår gr-

nä glöm det.

#2 - - Mats:

...och så är det ju oxå. av de programmen du räknar upp är det bara konflikt som blir kvar...

http://www.journalisten.se/a.aspx?article_id=11711

#3 - - john:

anmäl SR till HomO! eller inte.

Upp