Roger i Cannes: Dag 3

Idag gjorde jag det. Ett ordentligt schema över alla dagar som är kvar. Och insåg hur exakt hur stressad jag är. Inser nu varför jag inte gjort något schema.
I början av den här dagen så såg det ut som en rätt så lugn dag, Inte så mycket att göra, mest en massa praktiskt fix och trix med intervjuer. Det slutade med att när jag går och lägger mig så har jag sett fem filmer, bokat om två intervjuer, försökt fixa några nya, fixat hela veckans schema, tillbringat en hektiskt stund på skandinaviska terassen samt fixat en ny laddare till telefonen. Det ser inte så mycket ut, men tänk dig att stan förutom en massa stressade, hyperviktiga uppblåsta filmmänniskor också är fylld med mängder av turister (som går skitsakta genom stan) så kanse det låter lite jobbigare så. Imorgon är också en rysare med en massa intervjuer om tre olika filmer samt ett snack med Cissi Elwin, plus att jag åtminstone ska försöka se Southland Tales på morgonen. Och gissa om jag är spänd på den. Richard Kellys första film sedan Donnie Darko.

Jag har funderat en hel del på Almodovarfilmen, och måste nog erkänna för mig själv att jag inte gillar den. Och att jag inte riktigt har gillat hans senaste filmer heller. Jo, jag vet. Jag är farligt nära att hamna i kategorin "Britney Spears? Yeah, I like her early stuff", men det bara är så. Jag var ett hyperaktivt Almodovarfan när hans filmer började komma till Sverige, mycket för att de inte var lika något annat man sett tidigare. Idag börjar gubben gå tillbaka och göra självrefererande filmer, som i och för sig är mer mogna och reflekterande än tidigare, men som saknar det där riktigt hysteriska, riktigit kompromisslösa, riktigt egna.

Däremot tror jag att många kritiker kommer att hylla filmen som en av hans bästa - den här är nämligen helt safe att hylla. det finns inte ett perverst hårstrå på den här hunden. Ett bevis på hur mainstream han håller på att bli? Eller bara att gubben håller på att bli en gammal nucka?

Cannes | |
#1 - - Mattemoon:

Hmm, Roger när ska du gifta med mobilen, då?

#2 - - Tomas Thulin:

Jag gillade Dålig uppfostran. Inte så mycket tala med henne dock.
Fast självklart, the early stuff...

Upp