Cannes - tortyrens högborg

Rena tortyren

Det är lördag och hela festivalen håller på att packa ihop och dra härifrån. Har just intervjuat Johnnie To, som gjort Election 2. På mandarin. Men den här gången med en riktigt bra tolk, så det var i alla fall trevligt.

Jag försökte ställa underhållande frågor om tortyrscener, men Johnnie hakade inte riktigt på utan ville bara prata djupingsnack. Min fråga var ändå inte särskilt obefogad. För i film efter film har jag sett tortyrscen efter tortyrscen, ni vet såna där där de säger "nu berättar du allt du vet annars så drar vi av dig naglarna/ger dig elchocker/slår sönder handen/dödar din dotter/maler ner dig till köttfärs och matar hundarna med dig.

Det började redan med Ken Loach i den andra filmen jag såg på festivalen. Elaka britter drar ut naglarna på en av frihetskämparna om han inte berättar var hans polare finns.
Det fortsatte i Flandres, om än ganska snabbt avklarat. Ingen pratade varandras språk så det var inte så mycket förhör utan bara att skära av kuken på nån av de inblandade direkt. Eller skjuta dem. I Election 2 spärrar gangsters in varandra i burar tillsammans med ilskna hundar, styckar en av killarna levande, och mal sen ner honom till hundmat.
Misshandeln/förhöret i Babel är ganska simpelt i sammanhanget. Bara "jag prylar dig om du inte säger vad jag vill". Argentinska Crónica De Una Fuga är däremot en enda stor tortyrlångfilm, om juntans taktik att kidnappa och misshandla politiska fångar i jakten på bekännelser. Och så avslutades allt med Guillermo Del Toros El Laberinto Del Fauno. En mörk sagoberättelse där den onda fascisten på ett utdraget sätt visar alla sina tortyrredskap inför sitt offer innan han börjar "förhöret". Och ja, efter en vecka i Cannes är jag fullkomligt utbildad och vet exakt vad han kan göra med varje redskap.
Cannes | |
Upp