Noaks ark och den stora bögsyndafloden

Noaks ark och den stora bögsyndafloden

Har tillbringat de senaste kvällarna med att kolla igenom Noah´s Arc, en serie om svarta bögar och deras sex- och kärlekstrubbel. Och jag har desperat försökt hitta några intressanta ingångar på serien - som rent generellt är rätt illa skriven och kasst spelad. Här kommer de samlade funderingarna (och de är inte många):


Att pitchen för projektet var: "Vi gör en sex and the city för svarta bögar" kan man se ganska snart. En promiskuös, en romantiker (och manusförfattare), en sassy fjolla (som jobbar med hiv-rådgivning) och en lite stiffare universitetsprofessor som helst av allt vill bli gift. Och vips, så har man lyckats täcka in de flesta stereotyper för både bögar och svarta.

Kan man omvända en straight kille? Ja, det är den viktigaste delen av handlingen i seriens första avsnitt. Jag vet fortfarande inte om det går, men jag har lärt mig ett nytt ord för....eh....stjärten - poogina.

Jag skrattar några gånger. Det är när universitetsprofessorn bestämmer sig att han ska bli lite mer ruffig och börjar låtsas som om han kommer från the hood. Jag skrattar faktiskt flera gånger.

Nästan alla är sjukt vältränade, på det där riktigt uppumpade sättet. Som snubbar brukar vara i de där svarta komedierna som jag alltid tycker är så överspelade. Som jag tycker att den här serien också är. 

Det enda som riktigt glädjer mig är att seriens berättare är riktigt fjollig. Noah pratar med ljus röst och ägnar sig gärna åt fantasifulla håruppsättningar. En fjolla som huvudperson - så långt har få bögserier, eller filmer för den delen, lyckats komma. Å andra sidan är Noah feminitet någonting jämfört med hans fläskiga fjollmonsterkompis. 

Noah´s Arc visas på MTV:s homokanal Logo - men är långt ifrån ensam i en bögvåg som verkar brisera just nu. Jag vet inte om det är den första hiv-cocktailgenerationen som på allvar har börjat ta för sig inom underhållningsbranchen, eller om det är en effekt av framgångarna med Queer Eye for the Straight Guy - men puggorna finns överallt. I den amerikanska sitcomen Crumbs till exempel. Eller på svenska biografer i vår: Breakfast on Pluto, Capote, Brokeback Mountain - och faktiskt även svenska Keillers Park
Och förhoppningsvis är några av titlarna åtminstone hyfsad.
 


Allmänt | |
#1 - - victor:

om det är det här som visas på logo, vad kommer då inte hända med den vrålhemska idén om ett skivbolag?

Upp