Vilken filmvår. Not.

Vilken filmvår. Not.

I förra veckan hade jag en riktig filmtortyrdag. Först Rafael Edholms dampvåldskomedi Babas Bilar. En sorts nybuskis helt utan förmildrande egenskaper. Ja, det kanske skulle vara Andreas Wilson i skägg då, men även han gör en riktigt mesig figur i en film som är överfylld av töntiga klyschor. Och sen, samma dag, gick jag och såg Tjocktjuven. Ojojojojojojojoj. Någon borde ge Vanna Rosenberg lite råd när det gäller att välja filmroller. Typ: Titta på titeln. Om filmen heter något i stil med Mongolpiparen eller Tjocktjuven. Sluta att läsa. Det blir inte bättre än så här. Om folk inte kan komma på en bra titel, så lär inte resten av manuset, eller ens genomförandet bli bättre. Tjocktjuven är nämligen ett helt nytt lågvattenmärke inom svensk biofilm. Varför SF sätter upp den på bio övergår mitt förstånd. Men jag förstår däremot att all pr sköts av ett fristående pr-bolag. Även marknadsavdelningar på filmbolag har tydligen en klausul om förnedrande uppdrag. Precis som journalister. Kanske är det dags att branschen inför någon sorts censur. Bara för att försvara varumärket svensk film. Jag menar, hur ska svenska filmer någonsin mer kunna locka publik när sånt här till och med får gå upp på bio. Snacka om att folk som råkat hamna på någon av de här filmerna drar sig för att lägga sina biljettpengar på en svensk rulle igen. Våga säga nej till Tjocktjuven, kids.
Film | |
#1 - - Tomas Thulin:

Fascinerande hur skådespelare som Vanna överlever på sitt yrke. Gör sig väl bäst i serier som Percy Tårar och liknande, men vad gör hon när hon inte får roller i sådana här biofilmer? Förstår det inte.

Upp