En krigsstjärna kommer lastad....

En krigsstjärna kommer lastad....
...med lite slitna klyschor. 

Sådär. Det gick extremt snabbt att ta sig igenom miniserien Battlestar Galactica. Någonstans vill man gärna se hur det går, när hela mänskligheten håller på att utplånas av sina egna konsgjorda skapelser. 
Men...som alltid när jag försöker gå ner mig i sci fi-träsket så är det så fullt av riktigt taskiga klichéer att jag måste springa upp på fast mark igen. 
Som när...
(spoiler)
...konstgjorda människor osvikligt antar formen av två och en halv meter långa, blonda, trådsmala kvinnor med plastunderkläder och en ohejdad sexlust (target group: finniga män som är oskulder trots att de fyllt 30. Eller vänta. Män, heterosexuella, punkt slut).
...när forskaren som så småningom förråder hela mänskligheten spelas av en brittisk manlig skådis som bara framstår som en gnutta lite för...feminin för att inte vara en kallhamrad, egoistisk, feg liten gris. Det kvittar hur många brudar han sätter på - givetvis är han en pugga innerst inne (målgrupp: heterosexuella män överallt).
...de inre monologerna som gestaltas genom att publiken får se en skådespelare som ingen annan i serien kan se (målgrupp: tv-tittare som vill ha undertexten utskriven i klartext).

Annars var det en ganska schysst serie. En president offrar till exempel en liten föräldralös flicka för den stora massans bästa. Presidentkvinnan lider dessutom av cancer medan hon ska rädda världen. Och så fick jag under en timme tillbaka en fet atombombsångest från min barndom som jag hade glömt bort att jag hade haft. Inte illa pinkat på lite under tre timmar. Orkar däremot inte dra en enda parallell till Irakkriget. Det är bara för enkelt på något sätt. 











TV | |
#1 - - mr.miller:

Herre min skapare vilken smörja det där verkar vara! En lite fråga: är du arg på att målgruppen är lite halvblåsta heterosexuella män eller för att det inte görs liknande serier för resten av befolkningen. Då menar jag allt från halvsmarta heterosexuella kvinnor och lika smarata homosexuella till högintellektuella över lag. Eller är det en maktstruktur inom filmen du menar luktar illa. Eller hur menar du egentligen? Jag är ärligt intresserad. Utan förbehåll.

#2 - - 43 minuter:

Fortsätt kolla. Det är efter miniserien, alltså under säsong ett och den första halva av säsong två som hittills sänts, som "Battlestar Galactica" blir riktigt läskigt bra. Tycker jag i alla fall.

Upp